https://www.fredvogels.nl/back-to-normandy-moving-spirits 

https://soundcloud.com/user-816044537/back-to-normandy-moving-spirits 

Moving Spirits is een van de meest spirituele werken die ik heb geschreven, die ik als zodanig ervaar, een spirituele ervaring. Een ervaring om door muziek iets te begrijpen van het lot van miljoenen mensen in WWII. En uiteraard ook het trieste feit dat de mensheid tot op de dag van vandaag nog maar zo weinig heeft geleerd.

Zoals het meestal met mijn componeren gaat, werk ik snel en slordig. Het zijn vaak meer muzikale ideeën waarmee ik begin en waarmee ik later verder kan om het helemaal te kunnen produceren, als ik dat wil. Ik heb nu een dag gewerkt om Moving Spirits helemaal af te maken. En om de muziek ook beter te kunnen duiden door er veel naar te luisteren en mijn herinnering op te poetsen, mede door de duizenden publicaties over dit onderwerp Naziterreur, op mijn website Back to Normandy.

Het verhaal begint, we schrijven 2005, bij een gezellig familiegebeuren, toen we net klaar met gourmetten waren. De stekker was al een tijdje uit het gourmetstel toen ik twee plakjes kaas, beiden gesneden in een driehoek, op elkaar gelegd in zo’n bakje, een Davidster zag vormen. Ongetwijfeld toeval, maar op een of andere manier was ik geraakt door het aanblik van de Davidster. Ik associeerde het onmiddellijk met onze familieverhalen van beide kanten: kampervaringen (niet in een vernietigingskamp) van onze (schoon)ouders en andere ooms, tantes en de dood van de oma van Hilke. Het triggerde mij ook meteen om dit werk de volgende dag te schrijven. De titel die mij inviel was ‘Moving Spirits’. Alleen snapte ik op dat moment nog niet wat die titel betekende. Het heeft 14 jaar geduurd voordat het besef kwam en ik eindelijk de muziek kon afmaken. De noten zelf zijn helemaal intact gebleven. Ik heb daar niets aan hoeven te veranderen. Alleen het netjes maken van de samples en opnieuw opnemen middels mijn computer was veel werk. Het werd een aangrijpend muziekstuk dat ik met zeer veel nederigheid heb gecomponeerd.

De betekenis van de muziek is als volgt. De beelden in mijn hoofd (en dus in de muziek) zijn de mensen, de Nazislachtoffers die naar de gaskamers worden afgevoerd. Iedere vorm van menselijkheid is hen door de Nazi-beulen afgenomen, nog voordat ze gestorven zijn. Het zijn geen mensen meer, maar geesten. Geesten in de dubbele betekenis, waarbij ik geloof dat de uiteindelijke menselijke waardigheid van de geest nooit afgenomen kan worden. Zelfs niet door de dood of in het zicht daarvan.

De muziek begint klein, met de aankomst in het kamp. Onzekerheid, angst, verdriet om het verlies van je naasten wanneer mannen en vrouwen worden gescheiden, de selecties op het perron. Links is leven, rechts is dood. Alles in de muziek wordt beschreven vanuit een individueel gevoel. Geen grootse dramatische scènische muziek, maar een individuele observatie waarbij een paar stemmen (hobo en engelse hoorn) de dialoog vormen. Ook de roep om hulp van de Hogere Machten (hoge violen, fluit op circa 3:40) blijft onbeantwoord. De muziek vervolgt de zware gang naar hun uiteindelijk lot tot in de gaskamer (6:00).

Moving Spirits geeft betekenis aan de tocht van deze mensen naar hun eindbestemming, ontdaan van alles wat maar menselijk te noemen is. behalve die menselijke waardigheid dan: “Everything can be taken from a man but one thing: the last of the human freedoms—to choose one’s attitude in any given set of circumstances, to choose one’s own way” (Viktor Frankl). Ik hoop en bid dat deze mensen daar zelf de kracht voor hebben gehad of gekregen. In de Geest.

Reacties (0)

There are no comments posted here yet

Laat je reactie achter

  1. Posting comment as a guest.
Bijlages (0 / 3)
Share Your Location